Digitale vaardigheden
Wat zijn 21e eeuwse vaardigheden? Daar wil ik het over hebben in deze blog en de vier volgende. Het belang van deze vaardigheden voor jou als werknemer kón al niet overschat worden en de coronacrisis heeft ze zo mogelijk nóg belangrijker gemaakt. Ik heb het hier over de vaardigheden die je nu en de komende 20 jaar nodig hebt om mee te komen met de veranderingen die plaatsvinden, mee te gaan met je tijd. Het zijn niet eens allemaal nieuwe vaardigheden, maar wel is hun belang enorm toegenomen. Neem bijvoorbeeld de vaardigheden ‘samenwerken’, ‘communicatie’ en ‘flexibiliteit’. Ja, natuurlijk is dat altijd belangrijk geweest. Maar ook kon je in veel gevallen zeggen: ‘ik regel dit wel in mijn eentje’. Tegenwoordig niet meer.
De vier clusters van vaardigheden in deze blogs
In deze blog ga ik nader in op de cluster ‘Digitale vaardigheden’. Daaronder versta ik allereerst de ICT- basisvaardigheden om je beroep goed uit te oefenen. Maar nét zo belangrijk is je ‘media-wijsheid’. In de volgende blog ga ik wederom nader in op deze cluster en zijn Computational thinking en Informatievaardigheden de onderwerpen.
De clusters in de daarop volgende blogs zijn:
Denkvaardigheden: deze helpen je om problemen en situaties in te schatten en tot een mening of een oplossing te komen.
Interpersoonlijke vaardigheden: hier zijn interacties met andere mensen uitgangspunt.
Intrapersoonlijke vaardigheden: deze stellen je in staat om flexibel te zijn en zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Heb je deze vier clusters van vaardigheden voldoende onder de knie, dan ben je verzekerd van een goede professionele én persoonlijke toekomst!
Waarom zijn 21e eeuwse vaardigheden zo belangrijk?
Wij zitten middenin een transitie van oude naar nieuwe manieren van werken. Dat gaat in een heel hoog tempo en de coronacrisis zal voor een stevige shake out leiden waarbij het oude werken steeds meer tot het verleden hoort. Bedrijven die eerder al inzetten op de 21e eeuwse vaardigheden, hebben veel gemakkelijker kunnen reageren op corona. Niet alleen als organisatie, maar ook op persoonlijk niveau als werknemer. En dit is niet de laatste crisis… Dus doe mee als je geen slachtoffer van die ontwikkelingen wilt worden!
Ik hoop dat je na het lezen van deze blogs niet alleen snapt wat er nodig is, maar ook ziet dat je daarbij zelf het heft in handen moet nemen zodat je je verder ontwikkelt. En die ontwikkeling stopt niet: je blijft je leven lang leren. Bij de Carrièrebuddy ondersteunen wij zowel de werkgevers als de medewerkers in hun ontwikkeling en reiken ze tools aan om zich deze vaardigheden eigen te maken. Zodat elke persoon én elk bedrijf te toekomst heeft. Dit is echt een langetermijnvisie, waarmee we binnen onze bedrijfstak best bijzonder zijn.
ICT basisvaardigheden
Laat ik beginnen met de ICT-basisvaardigheden. Hoe soepel werk je met je laptop, je tablet en je smartphone? Snap je goed genoeg hoe je moet omgaan met Google Drive of Dropbox? Weet je waar je wel én vooral niet moet zijn binnen sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn? Ben je als medewerker en als manager vaardig met Teams, Google-Hangouts of Zoom, zodat online vergaderingen efficiënt verlopen? Al die vragen zijn heel urgent geworden voor veel mensen die opeens thuis moesten werken toen de coronapandemie uitbrak. Maar ook daarvoor waren dit al vaardigheden waarmee je als bedrijf en als werknemer het verschil maakt.
Nu hebben heel veel bedrijven onder grote druk thuiswerkplekken uitgerold en zijn de medewerkers met al die techniek aan de slag gegaan. De volgende vraag is: hoe effectief en efficiënt doen zij dit? Daar blijkt nog heel veel aan te schorten. Niet alleen technisch, maar ook qua gedrag. Er zijn veel klachten over overbelaste medewerkers die dag in dag uit de ene na de andere online meeting inrollen. Dat is niet vol te houden! Echt: met twee goed voorbereide vergaderingen op een dag ben je veel efficiënter aan het werk dan met vijf opeengestapelde meetings. Een ander probleem: in Zoom je scherm op ‘gallery view’ hebben zodat je iedere deelnemer van de online vergadering de hele tijd ziet. Lijkt een goed idee, is het niet. Want jouw brein probeert dan van al die mensen de hele tijd de gelaatsuitdrukking te lezen, waar je ontzettend moe van wordt. Zet ‘speaker view’ aan en je ziet degene die spreekt. Dat is veel rustiger én helpt je concentreren op… degene die spreekt. Wel zo handig. Waar je dit instelt, is echt zo’n ICT-basisvaardigheid.
Mediawijsheid
Toch zijn al die ICT-vaardigheden maar het halve werk. Want zonder media-wijsheid wordt het alsnog een rommeltje en zet je de poort wijd open voor criminelen. Media-wijsheid betekent dat je niet alleen weet hoe je media technisch werken, maar ook weet wat de voor- en nadelen van die media zijn en daarnaar handelt. Een onderdeel van media-wijsheid wordt gevormd door je informatievaardigheden. We worden doodgegooid met informatie en die is niet altijd even betrouwbaar. Je bent informatievaardig als je weet waar je je informatie vandaan haalt en goed kunt inschatten wat daarvan de betrouwbaarheid is.
Media-wijsheid is ook: hoe borg je de privacy, hoe zorg je voor voldoende veiligheid? De problemen op dit punt met Zoom hebben alle kranten gehaald: daar bleek persoonlijke informatie ruggelings naar Facebook te worden gesluisd. Dat is nu onder grote maatschappelijke druk verholpen, maar privacy blijft een zorgenkindje bij Zoom. Met als gevolg dat sommige bedrijven Zoom gebruiken voor informele online ontmoetingen (geweldig gebruiksgemak, maar lek als een mandje) en Teams als het om gevoeliger zaken gaat (betere beveiliging, maar lastiger te gebruiken). Stel je eens voor… als jij soepel en snel met je ICT werkt, goed geïnformeerd bent, wijs en veilig handelt én je bedrijf op gevaren kan attenderen… hoe waardevol ben je dan voor je bedrijf, nu meer dan ooit?
Wees digitaal vaardig met deze checklist!
Digitaal vaardig zijn betekent ook dat je steeds weer de juiste vragen stelt aan jezelf en aan anderen. Om dit uit te leggen en je daarbij te helpen, heb ik hier een checklist voor je!
* Weet ik voldoende van de technische instellingen en het gebruik mijn PC, laptop, tablet en smartphone?
* Heb ik genoeg kennis van de software waarmee ik moet werken voor mijn dagelijkse werkzaamheden (MS-office, Zoom, Dropbox, Sharepoint, social media, etc.)?
* Hoe kan ik deze software efficiënter en veiliger toepassen?
* Weet ik wat bij elk programma de voor- en nadelen zijn om het te gebruiken? Hoe benut ik de voordelen en beperk ik de nadelen?
* Weet ik hoe ik de instellingen maak zodat privacygevoelige gegevens niet zomaar beschikbaar worden? Hoe kom ik met mijn tools en mijn gebruik ervan, tegemoet aan de AVG?
* Weet ik hoe ik het evenwicht vind in het gebruik, waardoor ik vitaal blijf en een burn-out voorkom?
‘Sneak preview’: Digitale vaardigheden – deel 2
In mijn volgende blog zijn de digitale vaardigheden Computational thinking en Informatievaardigheden het onderwerp. Enkele vragen bij Computational thinking: Wat zijn algoritmen? Krijg ik ermee te maken? Moet ik hiervoor een wiskundeknobbel hebben? Wat zijn RPA, A.I. en K.I. en wat betekent dat voor mijn dagelijks werk?
Bij Informatievaardigheden gaat het over vragen als: Waar haal ik mijn informatie vandaan, is het fake? Is het betrouwbaar? Hoe toets ik dat?
Wil je weten hoe dit alles zich in 21e eeuwse vaardigheden vertaalt? In mijn volgende blog vertel ik je er alles over!
Wim Scheick
De Carrièrebuddy
Meer lezen over de twee onderwerpen in dit blog? Dat kan!
Anders werken:
Thuiswerken & flexibiliteit
Een rondje mobiel werken – 10 vragen in 10 minuten
Onderzoek: thuiswerken is een blijvertje
Alles over thuiswerken
Thuiswerken en overleggen met collega’s?
Online vergaderen
Media-wijsheid:
Nederlandse scholen doen videobeldienst Zoom massaal in de ban
Amerikaanse justitie start onderzoek naar populaire videoconferentie-app Zoom
Baas populaire app Zoom biedt excuses aan voor privacyproblemen
Thuiswerken bevalt goed
Tips voor wie het thuiswerken zwaar valt
Zoom verliest universiteiten na problemen met privacy en beveiliging